Van ve çevresi

BY IN VAN 1 COMMENT , , , , , , , , , ,

Van gölü

van gölü etrafında ekmek arası İnci kefali satan tekneler

Van çarşısı, Rus çarşısı olarak da anılıyor. Bana göre çok fazla bir özelliği yok. Çok dar sokaklardan oluşmuş, züccaciye ağırlıklı mağazaların yer aldığı bir çarşı

Eva Çıkas      — kaç para?
Evarin          — güzel
Ser çava hati  — Hoş geldin
anlamına geliyor.

Van gölünün çevresi karadan yaklaşık 400 Km.

vankahvaltisi

van'ın 40 çeşit kahvaltısı

“Bak Hele Bak” kahvaltı salonun Sahibi Yusuf bey  hiperaktif bir adam. Kahvaltı yaparken showları ile insanları güldürüyor.  Bence 200 m ileride birden fazla kahvaltı salonun olduğu alanda Sütçü Fevzi’nin kahvaltısı daha keyifli idi.

Edremit üzerinden Akdamar adasına gitmek için yola koyulduk. Gölün etrafında giderken yolda bir düğün alayı ile karşılaştık. Tüm kadınlar renki kıyafetleri ile halay çekiyordu. Biraz seyrettikten sonra yolumuza devam ettik.

Van’ın Gevaş ilçesi’ne bağlı Akdamar adasına gitmek için Van gölü çevresindeki yol üzerinden motor iskelesine ulaştık. Motora atayıp Akdamar adasına gittik.

Akdamar adası

Akdamar

“Akdamar Adası” Van gölü içinde yer alan büyük bir ada. Adada Ermeni’lerden kalma bir kilise bulunuyor. Anlatılanlara göre adanın ismi adada yaşayan Tamara isimli bir kızdan geliyor. Hikaye ise şöyle; adada yaşayan Tamara’ya aşık olan bir genç delikanlı varmış. Bu delikanlı Tamar’a ile buluşmak için geceleri adaya yüzerek gelirmiş. Tamar’a da yerini belirtmek için geceleri feneri yakar, delikanlı bu rota üzerinden Tamara’ya ulaşırmış. Tamara’nın babası durumu öğrenir. Bir gece feneri eline alır, bir aşağı, bir yukarı dolanıp gencin yüzecek takati kalmayıncaya kadar onun denizde yorulmasına neden olur. Gücünü yitiren gençte boğulmadan önce “Ah Tamar!” diye bağırır. Genç kız bunu öğrenince o da kendini sulara bırakır. Adanın adı da bundan sonra Ah Tamar ismi ile anılmaya başlar. Zamanla da Akdamar olur.
Bu hikaye çok hoşuma gitti.

Adada bulunan kiliseyi gezip, ayaklarımızı Van gölünün sularına soktuk. Su sabunlu gibi deriniz sanki kremlenmiş gibi hissediyorsunuz.

Dönüş yolunda yani Edremit yolu üzerinde Van’a dönüşte göl çevresinde tereyağlı alabalık yemenizi öneririm.

Akşamüstü Van kalesine gidip, kalenin tepesine çıktık. Kale bayağı büyük gezmeniz 1-2 saatinizi alır. Manzara çok güzeldi.

Deliçay köyü

Deliçay Köyü, Van Erciş’in doğusunda ve Erciş Merkeze 11 km uzaklıkta, yeşillikler içinde bir köy.
Köyün bir yanında derin bir çay var. Tahminimce ismi buradan geliyor.  1 gece bu köyde misafir olarak bizi ağarladılar. Kaldığımız evin hanımı Türkçe bilmiyordu ama o kadar içten ve sıcaktı ki, vucut dili ve çocuklarının yardımı ile  anlaşık. O  gece,  ailecek bizi nasıl ağırlayacaklarını şaşırdılar.

Köy yaşantısında kışın saat 15:30 gibi hava kararmaya başladığından 19:00 gibi genelde yatıp çok erken kalkıyorlarmış.

Aladağlar arasında halk tarafından “ziyaret” adıyla da anılan ÇERMİK bölgesindeki su kaynağında piknik yapma fırsatı bulduk. Tabii bize eşlik edenler olunca, görme imkanı bulamayacağımız farklı yerleri keşfetme fırsatını yakaladık. Dağlar arasından bu bölgeye ulaşmak için yaptığımız yürüyüş çok keyifliydi. Kendimi dağların arasında çok özgür hissettim.

Doğubeyazıt

ishakpasa sarayı

Sabah ilk olarak Muradiye ilçesine uğrayıp, birkaç senedir irtibatta olduğum ama bir türlü görme imkanı bulamadığım Gümüştepe ilköğretim okulunu ziyaret ettik. Okulların, gerçekten sizlerin yardımına ihtiyacı var. Kışın yoğun yağan yağmurlarda okul sular altında kalıyormuş. Zaten duvarlardan suyun nereye kadar ulaştığını anlayabiliyorsunuz. Oradan çıkıp Doğubeyazıt’a doğru yola koyulduk. Yolda Çaldıran savaşının yapıldığı ovaları görüp, Muradiye şelalesine gittik.

Yolda bol bol arabayı durdurup Ağrı dağının fotoğraflarını çektik.

İshak Paşa Sarayı bozkır yolların sonunda tüm ihtişamı ile karşımızda beliriverdi. 1685 yılında İshak Paşa’nın babası tarafından yapımına başlanmış, ancak 1784 yılında oğlu İshak Paşa tarafından tamamlanmış. Şu anda çatısını koruma amacıyla cam ile kapatmışlar. O dönemde kalorifer, kanalizasyon ve su tertibatını düşünerek sarayı inşaa etmişler. Zamanında binanın som altından kaplama çelik bir kapısı varmış. Rus istilasi sırasında Moskova’ya taşınmış ve şimdi orada bir müzede sergilenmekteymiş.

van şeytan deresi

Van şeytan deresi

Yolda Şeytan deresi olarak adlandırılan bir dere kenarında durduk. 1968 yılında dere üzerinde kurulu olan bir köprüden geçen aracın, köprü yıkılınca dereye düşmesi ve 30 kişinin hayatını kaybetmesinden dolayı buraya Şeytan deresi adı verilmiş.

van gölü tren

van gölü üzerinden tren vagonlarının transferi

Tatvan

Tatvan’a giderken yolda iskeleye uğradık. İskelede Van’a gidecek olan tren vagonlarının yüklendiği gemileri gördük. Bir gemi 3 sıra vagon alıyormuş. Birinci sıraya yüklenen vagonların kapasitesi dolunca kalan vagonlar geri gidip makas değiştiriyor ve diğer sıraya geçiyorlar. Tatvan 1940’lı yıllarda kurulmuş. Şehir merkezini çok beğendim. Bursa yolları gibi ağaçlık ve sağda solda küçüklü büyüklü dükkanlar var.

Bitlis

Küçük küçük dükkanların ve Selçuk’lu dönemine ait eserlerin bulunduğu bir şehir. En meşhur yemeği Büryan kebabı. Denedim ama benim damak tadıma hitap etmedi. Yemek is kokuyordu ve çok yağlıydı.

Çarşıyı detaylı gezme fırsatı bulamadık ama bir medreseye girip, üç bacı türbesini ziyaret ettik. Bir dükkandanda Bitlisin meşhur turuncu renkli Bittim sabunlarından aldık.

İZLENİMLERİM:

• Murtuğa- Kahvaltıda çıkartılıyor. Yumurta, un ve yağ karışımından yapılıyor.  Pekmez  ile yemelisiniz.
  • Kaymak bizim bildiğimiz rolü şeklinde kaymağa benzemiyor. Çok güzel olduğunu söyleyemem.
  • Ayran aşı çorbası için ( Buğday ve yoğurttan yapılan sıcak bir çorba
  • Van kahvaltı salonlarına gidiniz.
  • Van gölündeki teknelerde  hazırlanan ekmek arası kefal incili yemeden dönmeyin.
  • Bal almayı unutmayın.
  • Van’ın peynir pasajına uğrayıp, Van’ın  meşhur otlu peynirini  alabilirsiniz.
  •  Erkeklerin giydiği kahverengi bol paçalı kıyafete ŞAL-ŞAPİK deniyor.
  • Akdamar Adası‘na gidin
  • Yöresel müzik veya türküler haricinde başka müzik dinlemeyi tercih etmiyorlar.
  • Köylerde yaşayan halk çok misafirperver.
  • Vanlı’lar genel olarak çok misafirperver insanlar.
  • Gördüğün ve içinde bulunduğum ortama göre, aile yaşantılarında erkekler çok baskın,  kadınlar istemeseler bile erkeklerin sözlerinden çıkmıyor.
  • Burada aşiretler yani aynı aileye mensup aile fertlerinin sayıları, neredeyse bir köy nüfusu kadar geniş.
  • Van gölünde yüzmek için zaman ayır.
  • Van canavarını unutmayın 🙂
van peyniri

Van'ın meşhur otlu peyniri

One Comment

1. Ceyhun Güler |

Harika bir yazı, van’ a haftasonu kaçılabilecek doğru saatte bir uçak yok sabah erken gidiş var ama dönüş saat 4 gibi, akşam 10 sularında olsa 6 saat daha kazanılır, nasıl gittiniz otobüsle mi?